Voeding

We weten eigenlijk allemaal dat gezond eten belangrijk is. We functioneren beter en voelen ons dan over het algemeen stukken fitter. We weten ook dat het de kans op gezondheidsproblemen kan verkleinen of zelfs voorkomen. We kunnen dus voor een groot deel de touwtjes in handen houden m.b.t. gezondheid én gewicht door meer bewustwording te creëren en meer kennis en inzicht te krijgen in de rol van gezonde voeding. Een evenwichtig voedingspatroon werkt door op alle niveaus van de mens: fysiek, mentaal, emotioneel, sociaal en spiritueel. Al deze niveaus beïnvloeden elkaar. Door om te schakelen naar een gezonder voedingspatroon zou je op termijn positieve gevolgen kunnen verwachten, zoals meer energie, beter slapen, afname van gewicht, helderder van geest, betere concentratie, minder last van hoofdpijn-droge huid-diarree-obstipatie enz……

Maar wat is een gezond voedingspatroon?
Er is een overvloed aan informatie met soms tegenstrijdige beweringen. En de objectiviteit en betrouwbaarheid over de voorlichting van voedsel en voeding wordt nogal eens in twijfel getrokken. Tijd dus om zelf verantwoordelijkheid te nemen door kennis te verkrijgen en bewustwording te creëren over de rol van gezonde voeding in ons leven.
Voor de een is dat gemakkelijk, terwijl de ander even ondersteuning en advies nodig heeft om tot een gezond leef-eetpatroon te komen.

AFSLANKEN

Afvallen houdt meer in dan minder calorieën en extra bewegen. En het is niet zo dat alle mensen met overgewicht gewoon teveel eten. Sommigen mensen hoeven er niets aan te doen om op gewicht te blijven, sommigen blijven door discipline slank en sommigen hoeven maar naar eten te kijken en worden dikker. Iedereen is anders, en bij iedereen werkt de stofwisseling op een andere manier. Om af te vallen kunnen we dus niet zomaar uitgaan van één voedingsrichtlijn. Wat bij de een werkt hoeft bij de ander niet zo te zijn. Ieder verdient dan ook een persoonlijke werkwijze.

Meer inzicht krijgen in het ontstaan van het overgewicht en waar het mis gaat is de basis. Misschien zijn er lichamelijke oorzaken of eet je juist te weinig waardoor je metabolisme vertraagt of spelen hormonen juist een rol. Wat geeft je lichaam voor signalen af, wat is je eigen gevoel erbij en wat past bij jou. Al deze factoren bepalen grotendeels de keuze van aanpak.

Aan de hand van een voedingsanamnese en een lichaamsanalyse volgt een advies op maat en een stappenplan zodat je je gewenste gewicht kunt bereiken en beheersen.

NATUURVOEDING

Gezondheid wordt beïnvloed door meerdere factoren. Naast schoon water (we gebruiken gemiddeld 2,5 ltr vocht per dag) en zuivere lucht (waarvan we ongeveer 400 ltr per dag gebruiken) is voeding een belangrijke factor voor een goede gezondheid. De volgende belangrijke factor is bewegen. Om te bewegen dient ons lichaam eerst goed gevoed te zijn voor het de energie kan leveren om te bewegen. Soms realiseren mensen zich dat niet eens. Op geproduceerd junkfood een trainginsprogramma volgen om je overgewicht en gezondheidsproblemen aan te pakken vraagt om falen. Met de juiste voeding merk je dat je voldoende energie hebt om te bewegen en een marteling om kan zetten in plezier.
Het eten van natuurvoeding draagt bij aan het verhogen van de levenskwaliteit. Het is gezond en smaakt bovendien lekker. Het is een van de manieren om een positieve bijdrage te leveren aan gezondhied.

Natuurvoeding is ……
  • voeding zoals de natuur het bedoeld heeft
  • puur, onbewerkt, uit het seizoen en uit de regio
  • biologisch of biologisch-dynamisch geteeld en zonder kunstmatige toevoegingen
  • voeding die aansluit bij de natuurgeneeskunde

De boodschap is eenvoudig: "Eet onbewerkt, gevarieerd en niet te veel."

Bovendien is pure biologische voeding niet alleen een duurzame investering in jezelf, maar ook in het milieu.

Behandelvormen